Prototip DIANA

Prototip DIANA: več avtonomnosti, izboljšana varnost

Nazaj na Novice in dogodki
07. 12. 2021
  • DIANA je pilotni projekt za raziskovanje možnosti, ki jih avtonomna vozila ponujajo v okviru pametne urbane mobilnosti.
  • Bolj avtonomna vozila bodo v prihodnosti pomagala zmanjšati število nezgod in prometnih zastojev.
  • DIANA lahko prek aplikacije pobere potnike na določeni lokaciji, jih odpelje do cilja ali poišče parkirna mesta, vse povsem samodejno.

Martorell, 7. december 2021 - V rimski mitologiji je bila Diana boginja lova, zavetnica narave in lune. Ta zaščitnica, ki je vedno upodobljena z lokom in puščicami, bdi nad gozdovi in vsem življenjem, ki se rodi v njih. Danes njene puščice kažejo pot k mobilnosti prihodnosti. Njeno ime je dobil pilotni projekt avtonomnega vozila, ki so ga inženirji podjetja SEAT S.A. zasnovali v sodelovanju s Centrom za avtomobilsko tehnologijo v Galiciji (Centro Tecnolóxico de Automoción de Galicia, CTAG). Projekt DIANA je del platforme SEAT S.A. Innova, ki v podjetju spodbuja nenehne inovacije na vseh področjih in nove načine dela, ki temeljijo na soustvarjanju in modelu zagonskih podjetij.

Laboratorij na kolesih. DIANA je projekt inovacij, ki je bil ustvarjen za preskušanje funkcij avtonomne vožnje v pričakovanju naprednih asistenčnih sistemov (ADAS). Prototip je bil izdelan na podlagi SEAT Leona in je opremljen s 5 senzorji LIDAR, 5 radarji, 6 kamerami, 12 ultrazvočnimi napravami in 8 računalniki, ki mu omogočajo 360-stopinjski pregled nad okolico. Ti elementi »ustvarjajo veliko količino podatkov o razmerah, ki so obdelani v nekaj milisekundah in nato poslani v lokacijski modul«, pojasnjuje Oriol Mas, inženir oddelka za raziskave in razvoj pri podjetju SEAT S.A. Nato doda: »Tako vozilo ve, kje se nahaja in kakšne ovire so okrog njega. Na podlagi tega se odloči, kam mora zapeljati, ter avtonomno krmili, zavira, pospešuje in prestavlja.«

Vozilo, ki vozi vas. V prototipu DIANA voznik preda nadzor vozilu, ki prevzame vlogo voznika. Kljub temu vozilo po potrebi ponovno preda nadzor vozniku, ki mora ostati zbran, če bi moral prevzeti krmiljenje. DIANA ima tri funkcije: Avtonomni voznik: sistem prevzame nadzor v prometu pri nizkih hitrostih ter speljuje in ustavlja vozilo; samodejno parkiranje: storitev parkiranja brez voznika; in priklic: funkcija, ki s pomočjo aplikacije pobere lastnika na njegovi lokaciji in ga odpelje na izbrani cilj. Vozilo je bilo preskušeno na lokaciji podjetja SEAT S.A. v Martorellu, pred kratkim pa tudi v zaprtem nadzorovanem urbanem okolju.

Mirna vožnja. Vozilo, ki ga voznik prikliče prek aplikacije, se samodejno zažene in zapelje na ustrezni vozni pas. »Zaradi sistema za določanje položaja s centimetrsko natančnostjo prek visokoločljivostnega zemljevida vozilo v vsakem trenutku ve, da je na pravem voznem pasu,« pravi Oriol. Ko se vozilo ustavi, da pobere uporabnika, se vrata samodejno odklenejo, indikatorji pa sporočajo, da vozilo miruje. »Ko uporabnik vstopi in zapre vrata, se ta ponovno zaklenejo, vozilo signalizira začetek vožnje in odpelje,« pojasni. Če se na cesti pojavi ovira, na primer pešec, jo vozilo hitro zazna in samodejno zavira. Ko uporabnik zapusti vozilo na izbrani lokaciji, poišče prosto parkirno mesto in samodejno parkira.

Izzivi motenj v prometu. Ekipa se je med razvojem tako tehnološko zahtevnega pilotnega projekta soočila s številnimi izzivi: »Covid-19, prometna dovoljenja, vgradnja senzorjev, sistemi za nadzor vozila, potrjevanje algoritmov ... Izziv je bil velik in čaka nas še veliko dela, vendar smo na pravi poti,« pojasnjuje Rubén Pérez, inženir oddelka za raziskave in razvoj pri podjetju SEAT S.A. Pri razvoju avtonomnega vozila smo upoštevali vse možne vidike.

Vožnja v prihodnost. DIANA je na lestvici naprednih asistenčnih sistemov (ADAS) s stopnjami 0-5 dosegla tretjo stopnjo avtonomnosti. »Pomembno je, da nadaljujemo razvoj in preskušanje te tehnologije, da zagotovimo 100-odstotno varnost,« pravi Oriol. Vedno višje stopnje avtonomne vožnje zmanjšajo število nezgod in prometnih zastojev. »V prihodnosti bo vozilo z večjo avtonomnostjo lahko ponujalo in spodbujalo nove storitve pametne mobilnosti ter odpravljalo zastoje v velikih mestih in na območjih z zapleteno mobilnostjo,« zaključi inženir.

6 stopenj avtonomne vožnje

Napredni asistenčni sistemi (ADAS) so razvrščeni v šest kategorij glede na stopnjo avtomatizacije vozila:

  1. Brez avtomatizacije, voznik nadzoruje vse funkcije vozila.
  1. Vozilo ima na voljo nekaj asistenčnih funkcij, kot sta servokrmiljenje ali tempomat, vendar se mora voznik sam odločiti, ali jih bo uporabljal.
  1. Voznik še vedno nadzoruje vožnjo, vendar lahko sistem pod njegovim nadzorom uravnava krmiljenje in hitrost.
  1. Sistem samostojno nadzoruje vse dinamične vidike vožnje (krmiljenje, hitrost in okolica) brez posredovanja voznika. Kljub temu mora biti voznik pripravljen ukrepati v primeru nevarnosti. DIANA je trenutno v tej fazi.
  1. Vozilo lahko v vseh situacijah samodejno izvaja funkcije, zato se voznik lahko posveti drugim nalogam brez strahu, da bi mu vozilo vrnilo nadzor.
  1. Pri popolni avtomatizaciji voznik postane potnik, sistem pa v nobeni situaciji ali okoliščinah ne potrebuje posredovanja osebe v vozilu.