Barcelona (Španija), 10. 8. 2020 - Električni avtomobil pospremi olimpijski ogenj na zadnjih metrih pred otvoritveno slovesnostjo. Pisalo se je leto 1992, ko so se v Barceloni odvijale olimpijske igre, in avtomobil ne bi mogel biti noben drug kot SEAT, električni SEAT Toledo.
70 let izvirnega pristopa: neobičajni avtomobili, razviti za zvezdnike, slovesne priložnosti ali kot avtentične iznajdbe
Leta 2020 se ne bomo mogli spominjati kot olimpijskega leta, lahko pa se ga bomo spominjali po praznovanju 70. obletnice znamke SEAT. V vseh teh letih je SEAT pomembno zaznamoval avtomobilski svet ter predstavil številna posebna in edinstvena vozila, kot je Toledo, prvi električni SEAT. Opremljen je bil s 16 svinčenimi baterijami, zaradi česar se je teža vozila s 1.015 kg povečala na 1.545 kg, doseg vozila pri mestni vožnji pa je znašal 55 km. To je zadoščalo, da je električni SEAT Toledo športnike spremljal tudi med maratonom na zadnji dan olimpijskih iger.
SEAT Toledo ni bil le uradni avtomobil olimpijskih iger v Barceloni, temveč je bil tudi "avtomobil prvakov". Vsak od 22 španskih športnikov, ki so osvojili medalje, je prejel ekskluzivno vozilo SEAT Toledo Podium, ki je bilo razvito prav v ta namen. Toledo se je odlikoval po sivem laku v dveh odtenkih in po najbolj luksuzni notranjosti za tisti čas. Opremljen je bil celo s faksom in telefonom med sedeži, notranjost pa je zaznamovala kremna barva z usnjenim oblazinjenjem in lesenimi elementi na armaturni plošči ter vratih.
Leta 1956 je bil na osnovi prvega SEAT-ovega modela razvit SEAT 1400 Visitas. Njegovo ime v angleščini pove vse: SEAT 1400 Visits. Zaradi svoje zasnove - brez vrat in brez strehe - je bil 1400 Visitas idealen za prevažanje slavnih obiskovalcev po SEAT-ovi tovarni. Izdelali so ga ti zaposleni, ki so izdelali serijsko vozilo 1400, in leta 2005, ko je sledila prenova, so novi model z združitvijo dveh proizvodnih modelov ravno tako izdelali predčasno upokojeni SEAT-ovi zaposleni.
Na novo SEAT-ovo legendarno vozilo je bilo treba počakati do leta 1964, ko je bil predstavljen SEAT 600, ki so ga uporabljali za prevažanje pomembnih osebnosti po tovarni. Nihče ne bi rekel, da je to majhno mestno vozilo služilo kot osnova za model SEAT Savio. Italijansko podjetje Carrozzeria Savio je uporabilo presenetljiv dizajn avtomobilskega oblikovalca Pietra Frue. Vozilo je bilo zasnovano kot kombi s tremi sedežnimi vrstami, njegova medosna razdalja pa je znašala samo 2 metra, zaradi česar je Savio zlahka zavijal med proizvodnimi linijami. Steklena streha je omogočala odlično vidljivost, a je na SEAT-ovo pobudo postala še bolj ekskluzivna: streho je bilo mogoče odstraniti, tako da je vozilo postalo kombi v kabrioletski izvedbi.
Enaka zahteva po agilnosti je botrovala posebni prošnji, ki jo je SEAT prejel pred obiskom Janeza Pavla II. Papež je Španijo obiskal leta 1982 in za to priložnost potreboval okretnejše vozilo od običajnega papamobila. Uradno vozilo je bilo namreč preveliko za vhode na glavni prizorišči - stadiona nogometnih klubov Real Madrid CF in FC Barcelona. Tovarniški delavci v Zoni Franci so vložili veliko truda in izdelali model SEAT Panda "Papamóvil". Vozilo je bilo bele barve, brez strehe in steklene površine. Na zadnjem delu je bilo nameščeno cevasto držalo z oblazinjenjem, za katero je papež lahko poprijel, medtem ko je stal in Stran 1 od 4 pozdravljal vernike. Ker vozilo ni imelo posebne zaščite, je bilo iz varnostnih razlogov uporabljeno samo na stadionih.
Na pobudo španskega državnega voditelja je SEAT leta 1986 preoblikoval model Ibiza. Vozilo, ki se je imenovalo SEAT Ibiza Rey (v slovenščini "rey" pomeni kralj), je bilo darilo za aktualnega španskega kralja, Filipa VI., ki je takrat dopolnil 18 let. Po naročilu izdelani model Ibiza Rey se je ponašal s tehničnimi speci-fikacijami, ki so bile dve leti kasneje predstavljene v serijski različici Ibiza SXI, in sicer motor s sistemom vbrizgavanja, močjo 100 KM in dvojnim diagonalnim zavornim sistemom z notranje hlajenimi zavornimi koluti za mehaniko, poseben volan, sedeži Recaro in klimatska naprava za notranjost. To je bilo najbolj ekskluzivno vozilo med več kot milijon izdelanimi primerki prve generacije SEAT Ibize. Odlikovalo se je po značilni zlati barvi in razširjenima stranskima deloma.
16 nenavadnih vozil vzbuja pozornost v SEAT-ovi zgodovinski zbirki (SEAT Heritage Collection)
Velikodušna umetnica je pripomogla k nastanku še enega ekskluzivnega modela znamke SEAT - SEAT Leon CUPRA "Pies Descalzos" (v slovenščini "pies descalzos" pomeni bos). Imenuje se po fundaciji za razseljene otroke v Latinski Ameriki, ki jo je ustanovila kolumbijska pevka Shakira. Model na pokrovu motornega prostora nosi pevkin podpis in je znan tudi kot SEAT Leon Shakira, saj je bil oblikovan po pevkinem okusu. Tako njegovo zunanjost kot tudi elemente v notranjosti zaznamuje vijolična barva. Eden od dveh izdelanih primerkov je ostal v SEAT-ovi zgodovinski zbirki, drugega pa so z žrebom podarili enemu od donatorjev fundaciji. Zmagal je študent, ki je fundaciji prispeval 1 evro prek SMS-a.
Preden je SEAT Ibiza dosegla svoj prvi milijon primerkov, je SEAT podobne mejnike postavil že v preteklosti. Šestnajst let po začetku proizvodnje avtomobilov je s proizvodne linije zapeljal SEAT "Un millón", SEAT 124, ki ga je vozil tedanji minister za industrijo. Poleg tega je med zaposlenimi v tovarni potekal srečelov, v sklopu katerega so podarili eno vozilo, toda zmagovalec ni imel vozniškega izpita in se je ravno poročil. Zato je vozilo vrnil SEAT-u v zameno za izplačilo zneska v vrednosti vozila.
SEAT od leta 1975 svoja vozila razvija v Tehničnem centru. Leta 1982 je bila predstavljena SEAT Ronda, ki temelji na modelu SEAT Ritmo in je bila razvita v sodelovanju z avtomobilskim podjetjem Rayton Fissore. SEAT je bil pripravljen, da bo postal vodilni izvoznik avtomobilov, kot je danes, z mrežo neodvisnih trgovcev po Evropi. Vendar pa je bila proti vozilu vložena tožba zaradi plagiatorstva. Kako prepričati sodišče s številnimi tehničnimi podrobnostmi? Črni SEAT Rondi z elementi v rumeni barvi je na koncu uspelo prepričati sodišče in ostale udeležence, da je originalni SEAT. Modela SEAT Ronda "Tribunal de Paris" nikoli ni bilo treba registrirati, da bi postal ključni steber v SEAT-ovi zgodovini.
Če bi iskali avtomobil, ki je postavil mejnik na področju športnosti, potem se moramo poleg veličastnih 124 z dirke v Monte Carlu ozreti v leto 2014. Legendarni primerek je SEAT Leon CUPRA SC 280 "Récord Nürburgring" z zasluženim in nedvoumnim imenom. Prvič je serijsko vozilo s sprednjim pogonom cilj na slavnem Nürburgringu doseglo prej kot v 8 minutah (čas kroga je znašal 7:58,44). Za volanom še zamaskirane CUPRE, ki je bila med zadnjim pripravljalnim treningom opremljena s specifikacijami Performance Pack, je sedel Jordi Gené.
Če iščemo kreativno vozilo, potem je to zagotovo rally dirkalnik SEAT Ibiza "Bimotor" (špansko za motor z dvema polnilnikoma). Leta 1986 je voznik rallyja José María Serviá na prvenstvu v makadamskem rallyju presenetil z modelom SEAT Ibiza 4x4. Ta disciplina zahteva visoko raven vlečne sile in zmogljivosti. To so zagotovili tako, da so na posamezno premo namestili po en motor Ibiza, vsak izmed njiju pa je bil povezan s svojim menjalnikom. Vozilo so poimenovali 1.5x1.5 (zaradi gibne prostornine motorjev). Moč je znašala skoraj 300 KM in model je tako dvakrat osvojil drugo mesto.
Ko govorimo o vlečni sili, moramo izpostaviti izvrstni model SEAT Ateca "Mattracks". Izdelan je bil za medijsko predstavitev leta 2017, za dogodek SEAT Ateca Snow Experience. Kolesa na modelu Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive so nadomestile gosenice, ki jih je izdelalo podjetje Mattracks. Z večjo višino in izredno povečano širino je njegovo naravno okolje sneg, a ima dovoljenje za vožnjo po običajnih cestah.
Odprti avtomobili so bili že od nekdaj izredno privlačni. SEAT Ibiza je prejela številne predloge, ki pa niso nikoli postali del serijske proizvodnje. Prvi model izstopa - SEAT Ibiza Cabrio, ki temelji na prvi generaciji Ibize. Jasnost linij tega 2+2-sedežnika, ki nima varnostnega loka za zaščito pri prevračanju vozila, je zasnovalo podjetje Italdesign. To je podjetje oblikovalca Giorgia Giugiara, ki je bilo tačas odgovorno za dizajn Ibize. Leta 2014 je bil predstavljen model SEAT Ibiza Cupster, privlačen in eleganten specialist za hitro vožnjo z nizkim vetrobranskim steklom in poudarjenim zadkom. Vse od modela SEAT 850 Spider iz leta 1969 tako še vedno ni nastopil čas, da bi SEAT začel proizvajati vozila z odprto streho.
Začela se je izdelava avtomobila SEAT Marbella Pick Up. To je bila enostavnejša in lažje izvedljiva različica v primerjavi s konceptnim vozilom Marbella Playa, ki ga ravno tako niso začeli proizvajati. Najbolj presenetljivo pri tem vozilu je bilo to, da je prtljažni prostor od vozniške kabine ločevala le zaščitna mreža.
Prelomnico predstavlja zadnji izstopajoči SEAT-ov model. Folije na avtomobilu spominjajo na vrsto mozaika trencadís, ki ga je španski arhitekt Gaudí uporabil pri ustvarjanju umetnin iz razbitih ploščic. SEAT Leon Trencadís je umetniška kamuflaža, uporabljena v zadnji fazi razvoja četrte generacije SEAT Leona. Trencadís nima samo dekorativne vloge, temveč je povezan z zelo aktualnimi vrednotami. Vsak, ki bo zagledal vozilo, bo zagotovo vedel, da se je mimo njega peljal SEAT "Created in Barcelona".